På bilden står förstudieledare för alla planerade noder i Sverige, Anders Johansson, Agnetha Jacobson, Helena Theander och Malin Larsson.

Under ledning av Luleå Science Park startar nu en förstudie med mål att etablera en nordlig nod inom den nationella satsningen AI Innovation of Sweden. Luleå Tekniska Universitet, IUC Norr och Region Norrbotten är engagerade från start och ambitionen är att bygga en verksamhet som innefattar partners från Kiruna i norr till Sundsvall i söder.

AI Innovation of Sweden är en nationell satsning för att accelerera forskning och innovation inom tillämpad AI, vilket görs tillsammans med en lång rad olika intressenter inom industri, akademi, forskning och offentlig sektor. Inom ramen för verksamheten etableras så kallade noder runt om i landet med syfte att ytterligare accelerera tillämpning av AI. Den första noden är på plats i Göteborg och den nya förstudien är nu ett första steg i arbetet med att etablera en nod även i Norra Sverige.
Initialt har arbetsgruppen bestått av regionala partners från Luleå Science Park, Luleå Tekniska Universitet, IUC Norr och Region Norrbotten. Nu ska en styrgrupp tillsättas som speglar en större del av den tilltänkta geografin.

Projektledare för förstudien är Anders OE Johansson som är erfaren projektledare med bred kompetens inom industriell IT, digitalisering och automation. Anders har byggt och utvecklat projekt från tidiga stadier både nationellt och internationellt vid flera tillfällen och hans kontaktnät kommer att vara en stor tillgång i förstudien.

– Då AI förväntas ge enorma möjligheter och påverkan både på näringsliv och vår välfärd är det viktigt att synliggöra och stärka norra Sveriges resurser och initiativ, samt göra det i ett nationellt sammanhang, säger Anders OE Johansson.

Ledande i framdrivandet av en nordlig AI-nod är Luleå Science Park
– Utvecklingen går oerhört snabbt inom det här området. Sveriges företag måste fortsätta att vara relevanta i ett internationellt perspektiv och det är viktigt att vi i den norra delen framgent håller en stark position. Ett nationellt samverkansprojekt av det här slaget har samtidigt potential att tillgängliggöra den nya tekniken för innevånarna, säger Tore Johnsson, VD för Luleå Science Park.

– Vi är mycket glada att Luleå Science Park vill ta sig an etableringen av en nod i norra Sverige. Diskussionen så långt speglar väl den höga ambitionsnivå som vi vill hålla i AI Innovation of Sweden och jag ser fram emot att tillsammans med Luleå Science Park och relevanta aktörer driva tillämpning av AI i både privat och offentlig sektor, säger Martin Svensson, Co-Director, AI Innovation of Sweden

Arbetet med förstudien har startat och noden beräknas vara i full drift under första kvartalet nästa år. Förutom den kommande noden i norra Sverige så  pågår förstudier även kring noder i Stockholm och Malmö.

Kontaktperson:
Anders OE Johansson
anders.oe.johansson@ai.se

Om AI Innovation of Sweden
AI Innovation of Sweden är en nationell kraftsamling som accelererar innovations- och forskningsarbete för tillämpning av AI, med det övergripande målet att långsiktigt stärka svensk industris konkurrenskraft och den svenska välfärden. Genom att tillhandahålla mötesplatser, nätverk, projektresurser, data och domänkunskap möjliggör, initierar och driver AI Innovation of Sweden projekt inom applicerad AI.AI Innovation of Sweden finansieras av Vinnova och Västra Götalandsregionen samt drygt femtio partners från industri, offentlig sektor, forskningsinstitut och akademi. Formell värd för satsningen är Lindholmen Science Park AB. www.ai.se