För att locka fler kvinnor till techbranschen behövs goda förebilder! Fredagen bjöd på en riktig inspirationsbomb genom Nordnet livesändningen ”Power women in tech” där styrelseproffs, vd:ar och andra högt rankade kvinnor inom de hetaste Tech bolagen bjöd på inspiration, tips och verktyg för kvinnor inom Tech.

Vi fick bland annat en exklusiv intervju med Bolin Tingvall, Global Head of Learning & Development på Spotify som berättade om utveckling och lärande, ledarskap, företagskultur och hur hon verkar för att bygga en företagskultur där chefen delegerar och hela tiden lyfter teamet. I paneldebatten med Maria Hedengren, CEO på Readly Anna Bäck CEO på Kivra tillika styrelseledamot för Nordnet samt Francesca Cortesi, Chief Product Officer på Hemnet lyftes vikten av att bygga sitt personliga varumärke – men med fokus på teamet inte det inte finns utrymme för egon. Det moderna ledarskapet handlar inte om kontroll av arbetstid utan om produktivitet- vilket även pandemins hemmaarbete visat fungerar. Du måste våga ta risker och kanske specifikt kvinnor måste jobba med att inte alltid vara omtyckt.

Panelens samlade långa erfarenhet visade även vikten av att hitta balans mellan arbete och ditt privatliv -vilket kanske specifikt är en utmaning för kvinnor. Ett superbra tips för hur man kan hantera detta gav vi Liv Sandberg på Tik Tok: bygg din personliga styrelse! Samla personer som känner dig väl och som våga ifrågasätta dina val -både professionella och privata. Många unga kvinnor är starkt karriärsdrivna och har en plan för sin framtid – men summeringen av dessa erfarna kvinnor inom Tech är att våga göra sidosteg från din plan – välj ett jobb som känns spännande och utvecklande även om det inte har hög prestige rent karriärmässigt. Det är just via sidostegen som man bygger starka nätverk och får chansen att nå högre positioner. Inom Tech branschen måste man vara starkt förändringsbenägen och våga navigera i kaos -dvs man måste våga släppa på kontrollreglaget. Däremot konkluderar samtliga att du måste ha en stark värderingsbas som du nogsamt bygger inom ditt varumärke. Du måste även visa nyfikenhet och ta personlig kontakt med människor-ta en kaffe men någon som är spännande och berätta vad du kan bidra med! Visdomsorden som finns broderat på många bonader ”Du är din egen lyckas smed” gäller fortfarande. Vänd inte kappan mot vinden utan visa vad du står för. När du spanar på spännande Tech bolag så är just de olika företagens kultur och värderingar av absoluta vikt. Exempelvis Spotify får 60 000 ansökningar varje månad och då gäller det att stå ut i bruset. Du måste gilla att det går fort, vara flexibel och vara en agil teamspelare. Panelen vittande även om att det finns stora möjligheter att vara del i omvandlingen av traditionella branscher till digitala former – såsom Kivra och Hemnet.

Sist men inte minst bjöds vi på en TED-talk med supertalangen Kajsa Lundborg som är en ung entreprenör och digital expert som redan vid 9 års ålder utvecklade sitt egna dataspel. Förutom att leda tech-startup:en Froda i egenskap av CMO och att vara styrelseledamot för Hyper Island, driver Kajsa flera initiativ inom områden som utbildning och jämlikhet. Liv är ett suveränt exempel på vikten av att lyfta kvinnliga förebilders resa inom Tech och varför måste vi göra det? Därför att branschen behöver den mångfalden och att kvinnor de facto är en viktig marknad såsom den nu accelererande Femtechbranschen nu visar.

Vid pennan: Sara Json Lindmark, Affärsutvecklare Luleå Science Park