Även innan de globala målen för hållbar utveckling sattes upp av FN 2015 så jobbade många företag i Sverige med frågor som nu inkluderas i agenda 2030. Det är självklart lätt och kanske befogat att tycka att en välfärdsstat som Sverige ska ligga i framkant inom området, men det är ändå många organisationer som inte har börjat med ett systematiskt arbete än. För även om det känns självklart att vi behöver lägga mer kraft på de här frågorna kan det vara svårt att veta var man ska börja.

En av styrkorna i agenda 2030 är, enligt mitt sätt att se det, bredden på utmaningar och att det finns många områden som är inkluderade. Miljön och klimatförändringarna är självklart viktiga, men vi måste samtidigt jobba med jämställdhet, ekonomisk tillväxt, god utbildning och andra faktorer som påverkar vårt sätt att leva i välfärd.

Det innebär att vi behöver jobba med många parallella processer om vi inte kollektivt är beredda att ta den snabba vägen till ett koldioxidfritt samhälle och stänga ner verksamheten som vi känner den idag.

Vi ser idag nya stora företag med ett starkt fokus på hållbarhet och hållbar produktion som på bara några år kan göra väldigt stora skillnader globalt. De här företagen bygger ett varumärke och värde genom att arbeta med hållbarhet och profilera sig som hållbara arbetsgivare. Det känns rimligt att tro att de kommer ställa liknande krav på underleverantörer och partners, och på samma sätt kommer troligen även medarbetare att ställa högre krav på företagen att engagera sig i frågor som gör gott även utanför kontorets väggar.

Att nå målen är sällan en ”quick fix” och kräver ofta att man jobbar strategiskt och med kontinuitet under en längre period. Då krävs det också att man inom organisationen har motivationen att fortsätta arbetet under perioder när det kan vara enklare att välja en annan väg av någon anledning. Det gäller i allra högsta grad när vi ska jobba mot en hållbar utveckling och om man inte vet var man ska börja kan man alltid be om hjälp. Det finns otroligt duktiga konsulter inom länsgränserna som kan bidra med att både hitta tekniska lösningar och stötta organisationen i ett utvecklingsarbete som kan leda till nya möjligheter.

År 2021 kanske blir året då vi slutar använda hållbarhet som ett säljargument och i stället ser det som den självklara hygienfaktor det borde vara.

Krönika publicerad i Norrbottens Affärer, juni 2021
Tore Johnsson, VD Luleå Science Park