I ett snabbt tempo fick vi ta del av ”what to do” vad gäller B2B-marknadsföring via Christopher Engmans samlade erfarenheter av att ha jobbat som marknadsföringsrådgivare åt över 100 av världens 500 största bolag.

Oavsett vana eller kunskap så är det kommunikation via sociala medier som gäller. För att sälja in sin idé eller produkt till större bolag så krävs att du bygger en tydlig marknadsföringsstrategi som grundar sig i ledningsgruppens vision och som sedan sipprar genom samtliga våningar och medarbetare. Detta innebär att man måste lägga lika mycket budget på marknadsföring som på sälj.

En säljande video i rätt forum och form skapar lika mycket (eller till och med mer) värde än att en säljare gör via klassiska säljmöten. Tänk dig att du som ledare är en orkesterledare där du måste skapa förutsättningar för kommunikativa ingångar i din kunds olika hierarkiska lager. Budskapet ska inte vara att sälja in ditt företag utan det ska rikta sig mot företagsspecifika behov som ni visar hur ni kan lösa. Om exempelvis din regions främsta behov är att skapa tillväxt genom att fler bosätter sig i regionen så är det inom dito ämne (såsom attraktionskraft, goda livsmiljöer osv) som ni bör skapa material. Med andra ord är det inte smart att börja med sin demo.

Nyckelpersoner på ert bolag har full agenda och hur kan ni hjälpa dem? Jo bland annat genom att innan ett möte med chefens närmsta kollegor så skickar ni en video där de som inte känner till er idé/produkt får den information som chefen redan har. Därför behövs en längre ”explainer video” (ca 15-20 minuter) där hela lösningen presenteras. En 30 sekunders videoteaser ska ut i lämpliga kanaler där ni säljer problemet som ni löser. För att nå nyckelpersoner tipsar Christopher om att rikta sig mot företagsspecifika ip-nummer.  När kunden börjar närma sig ett beslut så dyker alltid kritiska frågor och invändningar upp-då skickar man ut en ”objections video” där man svarar på kritiken. Vad gäller val av kanal så gäller principen – en mix av allt från Linkedin, Instagram, Youtube osv.  För att säkerställa att alla medarbetare kommunicerar på rätt sätt i rätt kanaler osv så tipsar Christopher om workshops med alla inblandade funktioner/avdelningar och att man möts och stämmer av varannan vecka.

Så upp och vässa era videoskills-och har ni inte kunskapen så ta hjälp av proffs!

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn