Ur ett postpandemiperspektiv är det en högaktuell fråga inte minst för science parks. Därför besökte vi framgångsrika coworking aktörer i Stockholm – som för övrigt verkar i hög konkurrens med över 80 stycken aktörer med liknande koncept. Varför väljer då företag att sitta på coworkingplatser? Det finns säker lika många anledningar som olika företag-men enligt Rob Johnson på United Spaces i Stockholm så handlar det främst om tillgång till bra nätverk, närhet till Arlanda Express, hög kvalitet på design och service.  Viktigt är så klart att platsen ska paketeras rätt beroende på målgrupp. United spaces utstrålar sober hotelllounge med professionella aura och exklusivitet. De erbjuder även lärande, nätverkande och hälsoaktiviteter. Vem skulle inte vilja köra ett pass exempelvis cross fit på deras fantastiska takterrass med utsikt över hela Stockholm? Eller vara med på deras frukt eller godisevent varje vecka?








Epicenter Stockholm har en helt annan karaktär präglad av startups, snabbare tempo och action. Där fullkomligt sjuder det av peppade entreprenörer i vartenda hörn och på den centrala scenen varvas hög musik med paneldebatter med startups inom bland annat Tech. Coworking aktörer erbjuder alla olika typer av medlemskap beroende på om du vill ha tillgång till lounge, flex Office eller private Office. Lösningar skräddarsys med andra ord efter företagens behov. Dock bibehålls coworkingaktörens image via ett nogsamt urval av exempelvis typ av möbler osv som företagen får välja. Det vill säga allt som erbjuds inom de olika medlemskapen ska svara upp till den image som coworkingaktören valt. Men för att man ska lyckas inom coworking så behöver man ett rikt nätverk och att man attraherar personer som i sin tur attraherar andra.

//Sara Json Lindmark, Affärsutvecklare Luleå Science Park