Vad är egentligen Employer Branding och varför är det viktigt?
Hur jobbar man strategiskt med det och följer upp sitt arbete? Vi tittar på några bra exempel och några mindre bra exempel. Dessutom, några trender från Universums senaste undersökning om vad talangerna söker i sina framtida arbetsgivare.
Föreläsare: Hanna Öst, Employer Branding Advisor Universum
Universum är den mest ansedda Employer Branding specialisten i världen. Som en del av StepStone Group och Axel Springer-familjen är vår fysiska arbetskraft närvarande i över 20 olika länder för att säkerställa att arbetsgivare når sina mål genom datadriven Employer Branding — något som gör det möjligt för dem att engagera och attrahera rätt talanger.
Lars-Henrik Molin grundade Universum år 1988 under sin studietid, företaget inleddes som ett skolprojekt för att förbättra kommunikationen mellan studenter och de arbetsgivare som vill anställa dem. Lars-Henrik skrev och distribuerade Universums första studentundersökning i Stockholm under projektets gång.
Resultatet av undersökningen var tillräckligt upplysande att det genererade press inom Sverige, arbetsgivare såg dessa insikter som undersökningen visade och var förvånade över resultatet. Flertal arbetsgivare nådde ut till Lars-Henrik, som fortfarande var student, och förfrågade om de kunde köpa datan samt huruvida det var möjligt att lägga till fler specifika frågor. Och så föddes Universum.
Varje år samarbetar Universum med över 2000 universitet, alumni-grupper och arbetsgivare på över 50 olika marknader världen över för att sammanställa data från studenter och professionals. Detta för att kunna rådgiva arbetsgivare hur de bäst attraherar och rekryterar talanger som passar deras syfte och arbetskultur.
I över 30 år har Universum varit en betrodd partner till många av världens ledande företag. Vår unika data och kunskap har format Employer Branding och stöttat arbetsgivare världen runt i deras insatser att attrahera, rekrytera och behålla rätt talanger.
Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn