Hur ska man förstå att enskilda personer kan få miljontals visningar på Youtube – och hur ska man jämföra deras inflytande med medier?

Medieakademin har genom Maktbarometern i fyra år kartlagt vilka svenska företag, personer och medier som har störst räckvidd och engagemang i sociala medier, för att rita en första karta över ett nytt medielandskap. Det ger en unik inblick och förståelse över ett maktskifte som inte är framtidens – utan redan har skett.

Med Emanuel Karlsten, Journalist och Ordförande i Medieakademin. Vinnare av Stora journalistpriset 2020.

I den här föreläsningen får du retoriska verktyg för att få andra att vilja lyssna på ditt budskap. Peter Nitschke från Snacka Snyggt ger dig tekniker som kommer hjälpa dig oavsett om du ska presentera dig själv, dina produkter eller ditt företag. 

Peter Nitschke – retorikkonsult på Snacka Snyggt, har fil.kand i retorik och är utbildad på Södertörns Högskola. På Snacka Snyggt håller han i föreläsningar, kurser och workshops. Dessutom skriver och producerar han Snacka Snyggts video content som bland annat visas regelbundet på tv4 Nyhetsmorgon. Peter är även skådespelare och komiker och därmed intresserad av allt som har att göra med hur vi berättar och gestaltar för att övertyga.

Under föreläsningen går Peter igenom:

Digitala spel är “born global” och når direkt vid lansering en internationell marknad utan större distributionskostnader. En lyckad spellansering genererar därför väldigt höga vinster, vilket även är skälet till höga bolagsvärderingar. Dock är det en utmaning att i ett tidigt skede identifiera de företag som har störst potential att lyckas.

Vi har bjudit in några av Sveriges främsta investerare inom spel för att ge dig sina bästa tips för att investera i morgondagens spelsuccéer, och ge dig en insikt om vad det innebär att investera i ett spelbolag. Inspireras av Matti Larsson, vd på det nyligt börsnoterade Umeåbolaget Zordix, när han berättar om sin resa och andra kommande stjärnskott till start up. Ta del av panelsamtal med såväl internationella som lokala deltagare.

Läs mer 

På PE arbetar cirka 1 000 ingenjörer, arkitekter och specialister och varje år omsätter bolaget över en miljard kronor. Men hur leder man ett börsbolag, vilka är ledarskapets möjligheter och hur har pandemin utmanat vårt sätt att arbeta. Bodensaren Helena Hed, VD och Koncernchef, berättar om hur hon leder ett börsbolag på distans.

 

Kort info om Helena Hed
Helena är född och uppvuxen i Boden och har hela sitt yrkesverksamma liv arbetat med samhällsbyggnadsfrågor, hon drivs av att skapa innovativa och hållbara lösningar som formar utvecklingen av städer och samhällen. Helena har arbetet på Sweco sedan 2002 och har de senaste 15 åren arbetat som chef.

Senast kommer hon från rollen som VD för Sweco Management där har hon varit ansvarig för projektledningsverksamheten i Sverige med drygt 400 medarbetare på 25 orter och med en omsättning på drygt 700 miljoner kronor. Hon tog över som VD för Projektengagemang den 1 december 2020 och leder nu bolaget som årligen omsätter över en miljard kronor.

Eventet riktar sig till dig som har ditt företag på Luleå Science Park.

Part of the Warp Institute Foundation with the mission to make a better future come sooner, Warp News publishes fact-based optimistic news about technology, science and human progress.
At this event, you will get the Optimist’s Edge on electric cars. When will they be cheaper to buy than gasoline cars? A huge shift is about to occur, but most people have no idea when this will happen. Warp News founder and CEO Mathias Sundin will give you the answer to this question and present an unknown model to predict technological progress.

Allt fler företag vill arbeta med att sätta klimatmål, följa upp utsläpp och i förlängningen minska sin klimatpåverkan.  Det är idag också viktigt att visa intressenter, ägare och investerare vad man gör och hur man ligger till.

Anna Joelsson är senior konsult på det stora samhällsbyggarföretaget Sweco, och arbetar med strategier för hållbarhet och klimatpåverkan.

Hon har doktorerat på klimateffekter från både byggnader och energisystem och är inom dessa områden en auktoritet i Sverige och agerar rådgivare till såväl universitet och myndigheter som privata och offentliga kunder.

I det här seminariet pratar Anna om vikten av att börja någonstans och ta ett litet steg, även på ett komplext område som klimatpåverkan.

Hon delar med sig av konkreta exempel på vad företag och organisationer i olika branscher gör just nu och hur processen går till.


Exempelvis

Varför pratar alla om klimatavtryck just nu?
Hur får vi koll på vår klimatpåverkan?
Vilka åtgärder skall vi göra för att förbättra oss då?
Kan man ha en klimatneutral verksamhet?

Föreläser gör Anna Joelsson, senior hållbarhetsrådgivare och klimatexpert på Sweco.

Häng med oss och Piteås stoltheter Storstryk för 1,5 timmars härlig underhållning.
Länk till evenemanget kommer samma dag som genomförandet.

Välkommen!

Vad är egentligen Employer Branding och varför är det viktigt?
Hur jobbar man strategiskt med det och följer upp sitt arbete? Vi tittar på några bra exempel och några mindre bra exempel. Dessutom, några trender från Universums senaste undersökning om vad talangerna söker i sina framtida arbetsgivare.

Föreläsare: Hanna Öst, Employer Branding Advisor Universum

Universum

Universum är den mest ansedda Employer Branding specialisten i världen. Som en del av StepStone Group och Axel Springer-familjen är vår fysiska arbetskraft närvarande i över 20 olika länder för att säkerställa att arbetsgivare når sina mål genom datadriven Employer Branding — något som gör det möjligt för dem att engagera och attrahera rätt talanger.

Lars-Henrik Molin grundade Universum år 1988 under sin studietid, företaget inleddes som ett skolprojekt för att förbättra kommunikationen mellan studenter och de arbetsgivare som vill anställa dem. Lars-Henrik skrev och distribuerade Universums första studentundersökning i Stockholm under projektets gång.

Resultatet av undersökningen var tillräckligt upplysande att det genererade press inom Sverige, arbetsgivare såg dessa insikter som undersökningen visade och var förvånade över resultatet. Flertal arbetsgivare nådde ut till Lars-Henrik, som fortfarande var student, och förfrågade om de kunde köpa datan samt huruvida det var möjligt att lägga till fler specifika frågor. Och så föddes Universum.

Varje år samarbetar Universum med över 2000 universitet, alumni-grupper och arbetsgivare på över 50 olika marknader världen över för att sammanställa data från studenter och professionals. Detta för att kunna rådgiva arbetsgivare hur de bäst attraherar och rekryterar talanger som passar deras syfte och arbetskultur.

I över 30 år har Universum varit en betrodd partner till många av världens ledande företag. Vår unika data och kunskap har format Employer Branding och stöttat arbetsgivare världen runt i deras insatser att attrahera, rekrytera och behålla rätt talanger.

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn

Med en pandemi som ligger som ett mörkt moln över många företag och branscher så erbjuder den offentliga marknaden med sina 4 000 kommuner, regioner, statliga myndigheter och bolag möjligheter till stabila kundrelationer.

Men hur kommer man in på den offentliga marknaden? Vad är viktigt för det offentliga och hur kan man ta del av de närmare 800 miljarder kronor som den offentliga upphandlingen uppgår till årligen?

Att göra affärer med det offentliga går alldeles utmärkt – det gäller bara att veta hur!

Jenny Engström och Niklas Tideklev från Dialogmakarna berättar om den offentliga marknaden och om spelregler för den offentliga affären.

Dialogmakarna arbetar med att utveckla offentliga verksamheter med de möjligheter som förtagens innovationskraft skapar. Vår expertis är offentlig marknad och offentliga affärer – vi arbetar inom kompetensområdena innovations- och förändringsledning samt offentlig upphandling. Genom god dialog skapar vi möjligheter för ömsesidig förståelse och nytänk till nytta för en hållbar välfärd.

With uncertainty as the new normal, what we do know is that society and technology is evolving at a much higher speed than humans are.
In order to adapt and anticipate change, businesses need to continuously work at understanding customers at their core. User Experience (UX) Research is the systematic study of users on a basis of the behavioural sciences, and can be used to learn what remains constant and important over time.

Shilpi Sinha is a UX Researcher at Pandora Group and former acting Global Head of UX/UI at IKEA Group. She will share examples of UX research best practices and the impact of making research an integral part of the business.

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn

Luleå Science Park - En del av Luleå Kommun
Aurorumvägen 2, 977 75 Luleå