Idag hade vi lunchföreläsning med Christopher Engman som delade med sig av sina erfarenheter om att jobba med stora affärer, eller Megadeals som han kallar det.
Christopher började med att berätta om sin bok ”Megadeals” som bygger på 2,5 års forskning på stora och komplexa B2B affärer.
Affärerna som man studerat är från 100 miljoner upp till 150 miljarder där några av världens bästa säljare och marknadsförare inom B2B har intervjuats.
Christopher berättade om de främsta insikterna från hans teams forskning. Han lyfter bland annat vikten av att marknadsförare måste vara mer insatta i försäljning och hela säljprocessen.
Vikten av att hitta ”Trojaner” som kan påverka beslutsfattare, han varnade för ”dubbelagenter” och mycket annat som rör försäljning.
Det går att nominera någon annan till SKAPA-priset men man kan också liksom tidigare söka själv. I slutet av ansökan bör man bifoga bilagor som förtydligar ansökan och lägga in en länk till en pitch som underlättar bedömningen av idén.
SKAPA-priset är på 550 000 som kan delas på högst tre vinnare. Normalt får den nationella SKAPA-vinnaren 500 000 kr.
SKAPA-talang för unga innovatörer är på 250 000 kr som kan delas på högst tre vinnare.
Normalt 125 000:-, 75 000:- och 50 000:-.
Dessutom får alla länsvinnare 10 000 och lokala prispengar kan tillkomma.
Det ansökningsformulär som ligger här på webbsidan ska användas. Läs noga igenom dessa anvisningar innan du börjar fylla i formuläret.
Formuläret gäller för både SKAPA-priset och SKAPA-talang för unga innovatörer. Obligatoriska fält märker du när du går till ”Nästa steg” eller ”Slutför ansökan”, har du missat något blir fältet rödfärgat. Vill du se en tom ansökan hittar du den här.
Ansökan skickas av Stiftelsen SKAPA vidare till SKAPAs länsjury i ditt län.
Du som inte hade möjlighet att delta på föreläsningen med Hannah Öst, Universum kan ta del av den i efterhand här nedan.
Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Här får vi stifta bekantskap med en av Luleå Science parks två inkubatorer, nämligen Go Business och deras nya Verksamhetsledare Andreas Eklund.
Go Business finns för att supporta nya idéer och väcka intresse för företagande.
Läs mer om Go Business
Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Attraktivitet är ett vitt begrepp som inte minst har blivit populärt när vi pratar om ”Employer branding” och arbetsgivares status på arbetsmarknaden. Som arbetsgivare finns förutom en massa hygienfaktorer även ett antal andra parametrar att ta hänsyn till. Som till exempel hur man vill uppfattas av anställda, samarbetspartners och kunder. Kontor och övriga lokaler är mycket viktiga parametrar och säger många gånger mycket om företaget och hur det ser på både sina anställda och sina kunder.
Närmiljön och läget är lika viktigt för ett kontor som för den musikaliskt intresserade som letar den bästa platsen i konserthallen. Var hittar vi känslan, där det kittlar lite extra och där det kanske finns fler, tillräckligt likasinnade för att vi ska hitta gemensamma intressen och kunna utbyta erfarenheter?
För att skapa den här känslan krävs flera som samspelar likt en orkester. Kommunen med plan- och bygglovsmonopol behöver samverka med investerare och byggare som ser en möjlighet för att skapa långsiktigt hållbara miljöer, samtidigt som det måste finnas en snabbhet och flexibilitet i processerna för att intresset för investeringarna ska finnas kvar och för att växande företag ska ha just möjlighet att fortsätta växa på den ort de befinner sig.
Går det att bygga på attraktiva lägen som på platser med närhet till och utsikt över vatten, eller på områden som besitter andra unika egenskaper som uppfattas som attraktiva? Självklart går det som kommun att skapa en konkurrensfördel och erbjuda platser och byggnationer som har det lilla extra, utan att för den skull göra juridiska överträdelser. Riktlinjer och regler kan nämligen många gånger användas och tolkas från olika vinklar med syfte att antingen skapa möjligheter eller förhindra dem.
Kluster av företag kan ha stor nytta av finnas nära varandra, men det förutsätter också att det finns mötesytor som på ett naturligt sätt uppmuntrar till samverkan. Kan vi skapa förutsättningar för nya byggnader, på intressanta och eftertraktade platser med inspirerande närmiljöer ökar vår konkurrenskraft ytterligare.
Det finns mycket som görs bra, men om vi vill bli ännu bättre för att växa som kommun och region måste vi bli ännu mer musikaliska och utveckla vårt samarbete än mer så att det går snabbare, enklare och blir ännu mer hållbart att bygga attraktiva fastigheter i attraktiva lägen. Finns den verkliga viljan från alla parter så kan vi få många nya vackra fasader med intressanta och livliga insidor.
Krönika skriven av Tore Johnsson, VD Luleå Science Park
Publicerad i Norrbottens Affärer maj 2021
Tidigare LTU-studenten Shilpi Sinha har världen som sina rbetsplats genom sin kompetens inom UX Resarche. I veckan föreläste hon på en uppskattad lunchföreläsning med Luleå Science Park.
Shilpi bjöd på en pedagogisk föreläsning om vad UX Resarche är och visade olika case från sin tidigare arbetsgivare IKEA Resarche Group i Silicon Valley samt nuvarande Pandora Group. Det finns en enorm potential i UX Resarche då det hjälper företag att få validerbar fakta om hur kunder agerar och gör sina val. Väldigt mycket handlar om så kallad bias- det vill säga en persons sätt att värdera och reagera på omvärlden.
En av fördelarna med UX Resarche är man får mycket mer exakt och som sagt statistik validerbar fakta att utgå ifrån -detta då konsumenter ofta inte vet vad de vill ha eller till och med i anonyma undersökningar tenderar att framställa sig i mer positiva ordalag. Shilpi är ett exempel på hur man via digitala lösningar kan få världen som sitt arbetsfält via grunden i sin utbildning i industriell design på LTU. Förhoppningsvis kan Norrbotten attrahera talanger som Shilpi i framtiden!
//Sara Json Lindmark, Affärsutvecklare Luleå Science Park
Jeanette Nilsson från Rise levererade idag en pedagogisk definition av AI där det handlar om att göra maskiner smartare och bättre.
Precis som med allt annat bör man ställa sig nyckelfrågan ” Vad är mitt problem” innan man vet om AI kan vara lösningen. Och vi kommer inte bli av med våra jobb på grund av AI-däremot behöver vi slipa på våra kunskaper om området för att kunna hänga med i den snabba utvecklingen. Och om AI kan hjälpa oss att hantera mer rutinmässiga ärenden som viss administration så är det så klart en stor fördel.
Här nedan kan du se föreläsningen i efterhand.
Luleå Science Parks juniora Affärsutvecklare Karin Sandlund träffade parkenföretaget N&S Projektlednings Mikael Strandberg och Jan Nilsson.
Pandemin har definitivt påverkat deras företag, men inte på det sättet man kanske tror. Företaget har nämligen mer jobb än någonsin och är redo att rekrytera omgående om rätt person dyker upp.
Jan Nilsson beskriver N&S Projektledning som ”beställarens högra hand vad det gäller utveckling av lokaler och industribyggnader”. De jobbar inom byggbranschen med projekt åt bland annat Riksbyggen och många kommuner inom Norrbotten och Västerbotten.
N&S Projektledning AB har kontor i Luleå och Piteå och erbjuder tjänster till företag och myndigheter över hela Norrbotten och Västerbotten.
Företaget grundades 2011 med tre anställda och idag är antalet anställda uppe i åtta medarbetare. Genom N&S Projektledning och tidigare anställningar har samtliga medarbetare erhållit lång erfarenhet inom branschen, inom sina specialområden:
– Byggprojektledning
– Entreprenadbesiktningar
– Miljöinventering- och rivningsledning
– Inomhusmiljöutredningar
– Miljö- och kvalitetsfrågor
Luleå Science Park deltog i årets Innovationsriksdag med temat ”Globala utmaningar-lokal innovationskraft-den nya industrins växtplats 20 april.
Bild med panel: Darja Isaksson, GD Vinnova, Gunilla Nordlöf, GD Tillväxtverket, Robert Andrén, GD Energimyndigheten, Pia Sandvik, VD RISE
Sveriges Innovationsriksdag -SIR är den svenska branschföreningen SISP (Swedish Incubators & Science Parks) årskonferens. SIR samlar kärnan av Sveriges nationella och regionala aktörer från innovationsmiljöer, politik, näringsliv, akademi och samhälle -såsom Tillväxtverket, Business Sweden, Vinnova, Sweden ICT m.fl. De som arbetar med att främja, stärka och utveckla innovation, näringsliv och policyer med utgångspunkt i aktuella samhällsutmaningar. SIR har de senaste åren adresserat utmaningar som innovations-konkurrenskraft, cirkulär ekonomi och digital transformation.
Konklusionen av dagen blev att Deep Tech är Sveriges väg framåt och att hållbarhet är en integrerad del av vår framtida affär. Fokus kommer även vara att samverka och koppla våra lokala, regionala och nationella ekosystem till motsvarande internationella ekosystem. Vi behöver förnya sättet att innovera – inte minst när det gäller samverkan och entreprenöriell kultur – för att möta framtidens globala utmaningar.
Vi behöver tänka mer systemiskt och cirkulärt för att få till en framtida dynamik. Intressant är att vi se hur talangattraktion, kompetensutveckling, export och investeringsfrämjande kan vara del av en och samma process- och därmed ingå i samma ekosystem. Men det är på lokal nivå det händer och därför extremt viktigt att tät samverkan med exempelvis fastighetsbolag, LTU m.fl. sker vilket ytterligare stärker motiveringen för Luleå Science Park att driva platsutvecklingsprojekt med mål att bygga en mental och fysisk brygga mellan LTU och parken. Darja Isaksson, GD Vinnova poängterade vikten av just platsutveckling för att bygga innovation och tillväxt. Men nu gäller det att springa hävdar Markus Gustafsson, Prime, och att alla tar ansvar för att vi göra allt vi kan för att möta de enorma rekryteringsbehoven i norr- så nu skapar vi framtiden tillsammans!
Vid pennan: Sara Json Lindmark, Affärsutvecklare Luleå Science Park
Det är lätt att ta för givet att du ska få rent vatten i din kran – men Regionansvarig för Pipelife Mikael Hackström berättar om att det är mycket som ska stämma för att få ett fungerande VA nätverk.
Och faktum är att just VA nätverkens dragning och funktion har stor betydelse för etableringar. Pipelifes norra region ingår i stora projekt och leds via Mikael från Luleå Science Park. Bland annat har man varit involverade vad gäller VA nätverket inom Northvolt och Facebooks etablering. Vi resonerar även kring okunskapen kring plast vad gäller miljötänk. Pipelife använder främst PVC rör som består av återvunnen plast och de innehåller heller inte de miljöfarliga mjukgörare som leder till att mikroplaster släpps ut i naturen.
Vår affärsutvecklare Karin träffade Pipelifes Mikael Hackström.